קטלבלס – סדנאות קטלבלס למתרגלים וקורסים להכשרת מדריכי קטלבלס

קטלבלס – סדנאות קטלבלס למתרגלים וקורסים להכשרת מדריכי קטלבלס

אחרי למעלה מ 25 שנות תרגול אומנויות לחימה ואתנחתא בתקופה האחרונה, אחת השאלות השכיחות ביותר שאני נשאל על ידי מאמנים ומכרים מתחום אומנויות הלחימה היא : "אורי, לא חסר לך אומנויות לחימה ?" תשובתי היא שמעולם לא הפסקתי , כמורה לתנועה וכושר המתמחה בענפי ספורט (אומנויות לחימה, הרמת משקולות אולימפיים) וכושר שונים (חדר כושר, יוגה, פילטיס), אני מצוי בחיפוש מתמיד אחר טכניקות תרגול חדשות (מבלי לאבד את השורשים שלי).

ההכרות שלי עם עולם של אומנויות לחימה התחיל בג'ודו אצל יורם הדר) דרך הרכות/הגמישות), התנועות של הג'ודו הן בעלות השפעה מיוחדת על הגוף כיוון שהן מבוססות על תנועה מיטבית של גופנו על מנת להכניע את היריב על ידי הטלה, ריתוק, חניקה או בריח. הטכניקה מבוססת על תיעול כוחו של היריב לטובתנו, תנועות אלה מפתחות את היכולת הגופניות והתפקוד של הגוף, ולמרות שאינן נמצאות בשימוש בחיי היום יום, הם מביאות לשיפור ניכר בתפקוד של המתרגל .

המשכתי לקרטה שוטו-קאן אצל מקס אזולאי, שהתרגול בו בדרך כלל מורכב משלושה חלקים עיקריים: תרגילי בסיס (קיהון), קרבות (קומיטה) וסדרות של תנועות קבועות מראש המדמות טכניקות כנגד יריב (קאטות). בקרטה לא משתמשים בכוח לבד, כי אם ב"קימה" (מיקוד מתפרץ), שהוא המשקל ומרכז הכובד של הגוף, מפני שהתנועה מ"הקימה" מנצלת את כל משקל הגוף והיא חזקה מתנועה הנובעת משרירי היד או הרגל בלבד.

מאסטר ג'ישין פונקושי מייסד השיטה שם דגש על בריאות, נשימה, שחרור אנרגיה ושליטה יוצאת דופן בגוף ובנפש. אחת המנטרות שלו הייתה כי "המטרה העיקרית של אמנות הקרטה אינה טמונה בניצחון או בתבוסה אלא בשאיפה לאופי מושלם של המתאמן"השוטו-קאן מקנה דרך חיים, קואורדינציה, כבוד לזולת, משמעת ובטחון עצמי.

במהלך השנים התפתחתי והמשכתי ללחימה משולבת אצל אלי אלימלך שהיא שיטה המשלבת קראטה מגע מלא ואגרוף תאילנדי, במטרה ליצור שיטה חזקה ויעילה יותר על ידי שילוב היתרונות של כל שיטה בנפרד. אחד מעקרונות היסוד של השיטה הוא קו מחשבה פתוח, וחיפוש מתמיד אחר שיפורים שההתקדמות של כל אדם הינה קודם כל עם עצמו ולא בהשוואה לאחרים.

לוחם אינו נמדד רק ע"פ כוחו, גמישותו או יכולת הסיבולת שלו, מלוחם נדרשת מיומנות טכנית ויכולת תנועתית גבוה. (אני מתייחס לרובד הגופני ללא התייחסות לרובד הנפשי) תרגול תנועתי באמצעות קטלבלס, על פי תפיסתי נכנס לקטגוריה של אומנות תנועה כמו, אומנויות הלחימה, המחול ודומיהם. בתרגול תנועתי באמצעות קטלבלס אנו נדרשים לתנועה מיטבית של גופנו, תוך ניצול המבנה הייחודי של המשקולת לצורך שיפור ושיכלול יכולת התנועה שלנו.

כמו בשוטו-קאן בתרגול תנועתי באמצעות קטלבלס אנו נדרשיםלעבוד בצורה דינאמית ומשוחררת ללא נוקשות, לשלבקואורדינציה, כוח מתפרץ ומרכיבים נוספים שייחודיים לשיטה ונמצאים באומנויות לחימה כגון: סיבולת, גמישות, דיוק, שליטה ושיווי משקל.

בתרגול תנועתי באמצעות קטלבלס, כמו באומנויות לחימה, נדרשת מחזוריות של תאוצה, מאמץ ורפיון, קרי האצת המכה, במינימום זמן (הנפה), ובלימה, ספיגת אנרגיה גבוהה הנוצרת במהלך התקפת היריב (חזרה מהנפה).

ולמה הכוונה? באומנויות לחימה, אנו נדרשים להיות משוחררים כשאנו מתגוננים, ולייצר כוח מתפרץ כשיוצאים להתקפה. במצב הפוך, כאשר הגוף בלחץ (נוקשה) בזמן הגנה, היכולת לצאת להתקפה יורדת, ועוצמת ההתקפה מוגבלת ונמוכה.

כך גם בתרגול תנועתי באמצעות קטלבלס אנו נדרשים להישאר משוחררים במאמץ, מה שמאפשר לנו להפיק עוצמה (כוח + מהירות) במהלך התרגול, מצב שמשפר משמעותית את היכולת התנועתית של הגוף. ניתן לדמות זאת לקפיץ, שכדי להגיע למיצוי מיטבי של האנרגיה שלו עליו להיות באיזון שבין מתח לרפיון. במצב של חוסר מתח (אלסטי) או במצב של עודף מתח (פלסטי), הקפיץ מאבד את כוחו ואת יכולת התנועה הפוטנציאלית שלו.

בדומה לתרגול באומנויות לחימה גם בתרגול תנועתי באמצעות קטלבלס, על פי תפיסתי, מושם דגש מרכזי לאיכות התנועה ולטכניקה (טכניקה קודמת לכושר גופני). ערך מוסף גדול שיש לתרגול תנועתי באמצעות קטלבלס, הוא מהווה תרגול להעצמה אישית בדומה לאומנויות לחימה. דרך התרגול הגופני משיגים תרגול נפשי, כמו: ריכוז, נחישות, משמעת, ביטחון עצמי, ערך עצמי גבוהה, ורצון להשתפר כל הזמן, כשהדגש החשוב הינו התקדמות של כל מתרגל ביחס לעצמו הן כחלק מקבוצה והן לבד בהתאם ליכולותיו ולקצב שלו.

קטלבל – אורי הירש בערוץ 10

קטלבל האימון היחיד שהקים אותי מהספה

קטלבל – אורי הירש בערוץ 2

ההיסטוריה של הקטלבלס

משקולות הקטלבלס, כפי שאנו מכירים אותן כיום, הובאו לאירופה על ידי סוחרים מיוון העתיקה ומפרס, והן שימשו במקור ככלי למדידת סחורות חקלאיות. מראשית המאה ה- 18 מופיע הקטלבל ברוסיה- חוואים ועובדי נמל רוסים השתמשו במשקולות הקטלבלס כיחידת מידה. במקור השתמשו בחצי פוד (8 ק"ג) , פּוּד (16 ק"ג) , פוד וחצי ( 24 ק"ג) ושני פוד (32 ק"ג) .

קיצורי קטלבלס

פעם ראשונה בקטלבלס ? לא מכיר את שמות התרגילים ? לנוחיותך, רשימת קיצורי התרגילים שיעזרו לכך להבין מי נגד מי… מוזמן לבדוק לעתים קרובות את הרשימה (החלקית…) היא מתעדכנת מעת לעת… אם חסר תרגיל או יש לך להוסיף, מוזמן להגיב…

קטלבלס לנשים

השפעת אימון הקטלבלס על נשים עשויה להיות שונה מהשפעת האימון על גברים, לאור העובדה שקיימים הבדלים גופניים בין נשים לגברים, הורמון הטסטוסטרון נמוך אצל נשים לעומת גברים וכתוצאה מכך רמת העלייה במסת השריר, נמוכה יותר מאשר אצל גברים. אולם, צפוי שיפור ניכר ביכולת התנועתית, במרכיבי הכושר הגופני, ובהופעה החיצונית בשל שריפת שומן מוגברת, שיפור בקצב חילוף החומרים וירידה במשקל (בשילוב תוכנית תזונתית מתאימה).

עשור לקטלבלס

משיחות שהיו לי עם יוצאי ברית המועצות בישראל, אני שומע תסכול רב על מצב הקטלבלס התחרותי בישראל. אין מתחרים, אין תקציב, אין מתאמנים, הישראלים חלשים ... ב 2006 לפני שהבאתי את הקטלבלס לישראל, ישראל הייתה שממה מבחינת קטלבלס (להוציא קומץ זניח של יוצאי ברה"מ שעשו את זה לבד בבית ושם זה גם נשאר), רוב האנשים הרימו גבה, הסתכלו בחשש, ושאלו מה זה בכלל קטלבלס ? זה מסוכן, לא בטוח ... ההתנגדות או הגיחוך לקטלבלס הייתה במיינסטרים. לא הייתה אפשרות לרכוש קטלבל בישראל, לא היו מדריכים, לא היו מכונים ומרכזים להכשרת מדריכי קטלבלס... שממה.

קטלבלס ולמידה

"תרגש אותי", "תחדש לי", "למה אתה חוזר כל הזמן על אותם התרגילים?", "אבל עשינו את התרגיל הזה באימון הקודם?" תרגול מאומץ ומאתגר, שינויי התרגילים בכל אימון מגדיל את הגירוי הגופני ומונע הסתגלות של הגוף למאמץ ובכך מביא את המתאמן לתוצאות מהירות וטובות יותר מבחינת ירידה במשקל, חיטוב הגוף ושיפור מרכיבי הכושר הגופני.

לקבלת מידע, ייעוץ והכוונה

קטלבל | רבי עקיבא 50 הרצליה | 077-540-8885 ​ | פייסבוק איתנים ספורט | וואטסאפ 
שעות פעילות | א' – ה' 8:00-11:00 – 16:00-21:00 | שישי 8:00-12:00
דואר אלקטרוני: info@functionaltraining.co.il

דילוג לתוכן