קטלבלס – סדנאות קטלבלס למתרגלים וקורסים להכשרת מדריכי קטלבלס

אימון פונקציונלי – לימוד ושיפור של מיומנויות תנועה פשוטות ומורכבות לשמירה על שיווי המשקל, עשוי להפחית סכנת נפילה ומעידה ולסייע ולהאט את הירידה התפקודית של הגוף בגיל המבוגר. כמה תרגילים לא מסובכים, הנשענים על הבנת ההיגיון שמאחוריהם, יכולים לעזור.

פעילות גופנית ככלל נועדה לענות על הצרכים הבסיסיים של האדם הבריא. המטרה היסודית של התרגול התנועתי התפקודי (Functional Training) היא להכין את הגוף למשימות הנדרשות בחיי היום-יום ולמשימות ייחודיות כאחד.

אך לפני שמתחילים לתרגל את הגוף, חשוב להבין את ההיגיון שמאחורי התרגול. למעשה, מדובר כאן בלימוד ושיפור מיומנויות פשוטות, ברכישת אוצר תנועתי רחב, בהטמעה של תבניות תנועה וביצירת מגוון תבניות עצביות במערכת האוטומטית. הדבר דומה ללימוד שפה חדשה והרחבת אוצר המילים שלה עד שהיא הופכת לחלק מהידע שלנו.

היכולת התנועתית שלנו מורכבת מתבניות תנועה. התבניות הבסיסיות הן: שפיפה, הרמה, כריעה, פיתול, דחיפה, משיכה , הליכה וריצה. בעזרת התרגול התפקודי אפשר להגיע לשלוש מטרות:
1. שיקום ושימור יכולות בסיסיות והפחתת נזקים אפשריים בחיי היום-יום
2. תכנות גופני, המשלב מיומנויות מורכבות ורצפי תנועות המשפרים את הכושר הגופני
3. יצירת עתודה של מיומנויות ויכולות שיאפשרו לעמוד במצבים בלתי צפויים בעתיד ובהאטה של הירידה התפקודית בגיל מבוגר.
תרגילים לשיפור שיווי משקל
היכולת לשמור על שיווי משקל היא מרכיב חשוב בהיבט התפקודי, ברמה הבסיסית של הנעת גופנו (הליכה, מעבר מכשולים), דרך הפעלת כוח על מנת להניע או למנוע תנועה של התנגדות חיצונית (דחיפה, משיכה), במצב נייח או בתנועה.

אחד המרכיבים החשובים בתרגול התנועתי הוא הטמעת תנועה מיטבית בגופינו. לכן התרגול נבנה לאורך זמן, בצורה הדרגתית – מהקל לקשה ומהפשוט למורכב.

התרגיל הראשון יתבצע בעזרת מקל כדי לסייע לנו לשמור על יציבות הגב. המטרה בתרגיל היא לדמה תנועת הרמה מהרצפה כשהתנועה מתבצעת מהירך ובו בזמן אנו נדרשים לשמור על יציבות הגב.

תרגיל # 1 – תרגיל הכנה לתרגול עם קטלבלס
1. עמידה עם מקל
תנוחת מוצא: עמידה כשהמקל במגע עם עצם הזנב, שכמה ובליטת הראש.

  1. לתנועת הרמה + שמירה על מנח עמוד השדרה
    ביצוע: דחפו את עצמות הישיבה לאחור. שמרו על יציבות עמוד שדרה בזמן התנועה.

על מנת לאתגר את הגוף מעט יותר, נבצע את התרגיל השני עם קטלבלס, (בקצרה על הקטלבלס , הקטלבל היא משקולת לא מאוזנת , היא בנויה כך שהכדור רחוק מידית האחיזה, מה שמשנה את מרכז הכובד של הקטלבלס ובזמן התרגול מוציא את מרכז הכובד של המתרגל מאיזון).

תרגיל # 2 – הרמת קטלבלס עם רגל אחת
3. עמידה על רגל אחת עם קטלבלס
תנוחת מוצא: עמידה זקופה, יד אוחזת בקטלבלס והרגל מאותו הצד מורמת באוויר.

  1. לתנועת הרמה על רגל אחת + שמירה על מנח עמוד השדרה
    ביצוע: דחפו את עצמות הישיבה לאחור ושלחו את הרגל המורמת לאחור עם מעט כפיפה בברך, שמרו על יציבות עמוד שדרה בזמן התנועה.

קטלבל – אורי הירש בערוץ 10

קטלבל האימון היחיד שהקים אותי מהספה

קטלבל – אורי הירש בערוץ 2

ההיסטוריה של הקטלבלס

משקולות הקטלבלס, כפי שאנו מכירים אותן כיום, הובאו לאירופה על ידי סוחרים מיוון העתיקה ומפרס, והן שימשו במקור ככלי למדידת סחורות חקלאיות. מראשית המאה ה- 18 מופיע הקטלבל ברוסיה- חוואים ועובדי נמל רוסים השתמשו במשקולות הקטלבלס כיחידת מידה. במקור השתמשו בחצי פוד (8 ק"ג) , פּוּד (16 ק"ג) , פוד וחצי ( 24 ק"ג) ושני פוד (32 ק"ג) .

קיצורי קטלבלס

פעם ראשונה בקטלבלס ? לא מכיר את שמות התרגילים ? לנוחיותך, רשימת קיצורי התרגילים שיעזרו לכך להבין מי נגד מי… מוזמן לבדוק לעתים קרובות את הרשימה (החלקית…) היא מתעדכנת מעת לעת… אם חסר תרגיל או יש לך להוסיף, מוזמן להגיב…

קטלבלס לנשים

השפעת אימון הקטלבלס על נשים עשויה להיות שונה מהשפעת האימון על גברים, לאור העובדה שקיימים הבדלים גופניים בין נשים לגברים, הורמון הטסטוסטרון נמוך אצל נשים לעומת גברים וכתוצאה מכך רמת העלייה במסת השריר, נמוכה יותר מאשר אצל גברים. אולם, צפוי שיפור ניכר ביכולת התנועתית, במרכיבי הכושר הגופני, ובהופעה החיצונית בשל שריפת שומן מוגברת, שיפור בקצב חילוף החומרים וירידה במשקל (בשילוב תוכנית תזונתית מתאימה).

עשור לקטלבלס

משיחות שהיו לי עם יוצאי ברית המועצות בישראל, אני שומע תסכול רב על מצב הקטלבלס התחרותי בישראל. אין מתחרים, אין תקציב, אין מתאמנים, הישראלים חלשים ... ב 2006 לפני שהבאתי את הקטלבלס לישראל, ישראל הייתה שממה מבחינת קטלבלס (להוציא קומץ זניח של יוצאי ברה"מ שעשו את זה לבד בבית ושם זה גם נשאר), רוב האנשים הרימו גבה, הסתכלו בחשש, ושאלו מה זה בכלל קטלבלס ? זה מסוכן, לא בטוח ... ההתנגדות או הגיחוך לקטלבלס הייתה במיינסטרים. לא הייתה אפשרות לרכוש קטלבל בישראל, לא היו מדריכים, לא היו מכונים ומרכזים להכשרת מדריכי קטלבלס... שממה.

קטלבלס ולמידה

"תרגש אותי", "תחדש לי", "למה אתה חוזר כל הזמן על אותם התרגילים?", "אבל עשינו את התרגיל הזה באימון הקודם?" תרגול מאומץ ומאתגר, שינויי התרגילים בכל אימון מגדיל את הגירוי הגופני ומונע הסתגלות של הגוף למאמץ ובכך מביא את המתאמן לתוצאות מהירות וטובות יותר מבחינת ירידה במשקל, חיטוב הגוף ושיפור מרכיבי הכושר הגופני.

לקבלת מידע, ייעוץ והכוונה

קטלבל | רבי עקיבא 50 הרצליה | 077-540-8885 ​ | פייסבוק איתנים ספורט | וואטסאפ 
שעות פעילות | א' – ה' 8:00-11:00 – 16:00-21:00 | שישי 8:00-12:00
דואר אלקטרוני: info@functionaltraining.co.il

דילוג לתוכן