קטלבלס – סדנאות קטלבלס למתרגלים וקורסים להכשרת מדריכי קטלבלס

קטלבלס – סדנאות קטלבלס למתרגלים וקורסים להכשרת מדריכי קטלבלס

הרבה מים עברו מאז 2006 שהבאתי את תרגול הקטלבלס לישראל. בתחילת הדרך למדתי יחד עם תלמידי, להכיר את המשקולת ופילוסופית האימון הנובעת ממבנה הייחודי של הקטלבלס ומאופן השימוש בו. הבנו את היתרונות שבשימוש בקטלבלס לשיפור יכולת התנועה ולשיפור היכולות והיעילות של הגוף.

קיימים שני זרמים עיקריים לתרגול הקטלבלס: קטלבלס בסגנון הכושר – וספורט הנפת הקטלבלס. ההבדלים בין הסגנונות טמונים בהגדרת המטרות של כל שיטה והעקרונות הנובעים מכך. חשוב לציין כי שני הסגנונות דורשים יכולת אתלטית ומיומנות טכנית גבוהה, אולם לכל סגנון דגשים והתייחסות ייחודיים לביצוע התרגילים.

קטלבלס בסגנון הכושר
התרגול בסגנון הכושר מותאם ופונה אל המכנה המשותף של רוב המתרגלים- שיפור מרכיבי הכושר, שיפור ביציבה, האצת חילוף החומרים כסיוע לתהליך ירידה במשקל ועוד. סגנון זה, המכונה גם "הנפה בסגנון קשה" (Hard style) הושפע מאומנויות לחימה ומשתמש בעקרונות הלקוחים מעולם זה (למשל ה-" Kime") ולכן גם נפוץ יותר בקרב אמני לחימה. ההנפות מתבצעות בצורה אגרסיבית ומצליפה, בדומה להוצאת מכה (אגרוף או בעיטה). בסגנון זה כל הגוף מתגייס לייצוב. מאמץ מופעל על אזור חגורת הכתפיים והשכמות, וההנפה
נעשית בצורה חדה, ממש כמו מכה, במטרה ליצור כוח מתפרץ להנעת הקטלבלס. הסגנון דומה במידה מסוימת להרמת משקולות או לכוח המתפרץ של אמנויות לחימה, ומתאים בעיקר לעומסים גבוהים ולפרק זמן קצר יחסית. סגנון זה שם דגש על עקרון המגוון והגיוון- יש בו מגוון רחב של תרגילים הכוללים תרגילי שכיבה, עמידה, מהירויות משתנות, תרגילים מתפרצים ולצדם
תרגילים איטיים. התרגילים המאפיינים את הסגנון הזה הינם: Get-up, Dead-Lift, Swing, Clean, Squat, Press, Wind-mill

ספורט הנפת הקטלבלס

(Kettlebell lifting sport או G.S – Girevoy sport)
ספורט הנפת הקטלבלס הוא פעילות ספורטיבית תחרותית, שמטרתה דחיקה או הנפה של הקטלבלס במשקל 32 ק"ג, מספר רב ככל האפשר של פעמים, במשך 10 דקות.
תחרויות הנפת הקטלבלס מחולקות לשני סוגים:
1. קרב שתיים (Biathlon) – המורכב מדחיקה (Jerk) והנפה (Snatch).
2. מחזור ארוך (Long cycle) – המורכב מהנפה קצרה ודחיקה (Clean and Jerk)
גישה זו מכונה גם הסגנון הרך (Soft style). בסגנון זה התנועה רכה, מתואמת וזורמת, כמו ריקוד. הגוף לומד לעבוד למשך פרקי זמן ארוכים, בעצימות גבוהה ובצורה משוחררת, בניסיון לא לבזבז אנרגיה מיותרת.
סגנון זה מבוסס על יעילות, ודיוק מרבי, פשטות וחיסכון בתנועה, בצורה כזו שלא יבזבז כוח מיותר, על מנת שהמתחרה יוכל להניף את המשקל הנדרש בזמן הקצוב, למשך מספר רב של חזרות ככל שיוכל.
בשל העובדה שכולנו שונים מבחינת מבנה השלד, הגנטיקה ומשתנים אחרים, על מנת להגיע לביצועים מיטביים יש להתאים את צורת ההנפה למבנה האישי של המתרגל, דבר הדורש מיומנות לימוד והבנה גבוהה, הן מבחינת המאמן והן מבחינת המתרגל. התרגילים המאפיינים סגנון זה הם שלושה עיקריים: Snatch ,Jerk וה- Long cycle , המלווים בתרגילי עזר.
זרם נוסף בתרגול הקטלבלס הוא להטוטנות קטלבלס (Juggling) – פעילות תנועה אומנותית עם קטלבלס במסגרת הופעות ראווה או תחרויות. להטוטנות קטלבלס היא יצירה תנועתית חופשית שאורכה כ- 5 דקות, בה המניף מציג קטע אומנותי ברצף של תרגילי הנפות מורכבות בדרגות קושי שונות. רמת המורכבות והקואורדינציה הנדרשים מהמתרגל בלהטוטנות קטלבלס הינם ברמה גבוהה ביחס לזרמים הראשונים, לכן מניפים שמגיעים לסגנון זה נדרשים להגיע עם רקע ומיומנות גבוהה.

על פי תפיסתי, כמו באומנויות לחימה, אי אפשר לקבוע איזו גישה טובה או נכונה יותר (ובתנאי שהמורה טוב). ההבדל בין הגישות או הסגנונות טמון בהגדרת המטרות שכל אחד מהם מנסה להשיג. מסיבה זו בחרתי לקחת את המיטב שבכל שיטה ולחבר את המרכיבים לדרך תרגול שתתאים לקהל רחב של מתרגלים, מהמתרגל החובב לספורטאי התחרותי – כל אחד יוכל למצוא את עצמו בתרגול הקטלבלס כחלק מדרך חיים, כשלכל אחד דגשים אישיים שיביאו אותו לידי מיצוי מיטבי בשיטה. (מתוך הספר תרגול תנועתי תפקודי באמצעות קטלבלס – אורי הירש

קטלבל – אורי הירש בערוץ 10

קטלבל האימון היחיד שהקים אותי מהספה

קטלבל – אורי הירש בערוץ 2

ההיסטוריה של הקטלבלס

משקולות הקטלבלס, כפי שאנו מכירים אותן כיום, הובאו לאירופה על ידי סוחרים מיוון העתיקה ומפרס, והן שימשו במקור ככלי למדידת סחורות חקלאיות. מראשית המאה ה- 18 מופיע הקטלבל ברוסיה- חוואים ועובדי נמל רוסים השתמשו במשקולות הקטלבלס כיחידת מידה. במקור השתמשו בחצי פוד (8 ק"ג) , פּוּד (16 ק"ג) , פוד וחצי ( 24 ק"ג) ושני פוד (32 ק"ג) .

קיצורי קטלבלס

פעם ראשונה בקטלבלס ? לא מכיר את שמות התרגילים ? לנוחיותך, רשימת קיצורי התרגילים שיעזרו לכך להבין מי נגד מי… מוזמן לבדוק לעתים קרובות את הרשימה (החלקית…) היא מתעדכנת מעת לעת… אם חסר תרגיל או יש לך להוסיף, מוזמן להגיב…

קטלבלס לנשים

השפעת אימון הקטלבלס על נשים עשויה להיות שונה מהשפעת האימון על גברים, לאור העובדה שקיימים הבדלים גופניים בין נשים לגברים, הורמון הטסטוסטרון נמוך אצל נשים לעומת גברים וכתוצאה מכך רמת העלייה במסת השריר, נמוכה יותר מאשר אצל גברים. אולם, צפוי שיפור ניכר ביכולת התנועתית, במרכיבי הכושר הגופני, ובהופעה החיצונית בשל שריפת שומן מוגברת, שיפור בקצב חילוף החומרים וירידה במשקל (בשילוב תוכנית תזונתית מתאימה).

עשור לקטלבלס

משיחות שהיו לי עם יוצאי ברית המועצות בישראל, אני שומע תסכול רב על מצב הקטלבלס התחרותי בישראל. אין מתחרים, אין תקציב, אין מתאמנים, הישראלים חלשים ... ב 2006 לפני שהבאתי את הקטלבלס לישראל, ישראל הייתה שממה מבחינת קטלבלס (להוציא קומץ זניח של יוצאי ברה"מ שעשו את זה לבד בבית ושם זה גם נשאר), רוב האנשים הרימו גבה, הסתכלו בחשש, ושאלו מה זה בכלל קטלבלס ? זה מסוכן, לא בטוח ... ההתנגדות או הגיחוך לקטלבלס הייתה במיינסטרים. לא הייתה אפשרות לרכוש קטלבל בישראל, לא היו מדריכים, לא היו מכונים ומרכזים להכשרת מדריכי קטלבלס... שממה.

קטלבלס ולמידה

"תרגש אותי", "תחדש לי", "למה אתה חוזר כל הזמן על אותם התרגילים?", "אבל עשינו את התרגיל הזה באימון הקודם?" תרגול מאומץ ומאתגר, שינויי התרגילים בכל אימון מגדיל את הגירוי הגופני ומונע הסתגלות של הגוף למאמץ ובכך מביא את המתאמן לתוצאות מהירות וטובות יותר מבחינת ירידה במשקל, חיטוב הגוף ושיפור מרכיבי הכושר הגופני.

לקבלת מידע, ייעוץ והכוונה

קטלבל | רבי עקיבא 50 הרצליה | 077-540-8885 ​ | פייסבוק איתנים ספורט | וואטסאפ 
שעות פעילות | א' – ה' 8:00-11:00 – 16:00-21:00 | שישי 8:00-12:00
דואר אלקטרוני: info@functionaltraining.co.il

דילוג לתוכן